Forum Tropheus Tanganika
 - Forum - Rejestracja - Odpowiedz - Szukaj - Statystyki - Faq -
Technika akwarystyczna Forum Tropheus Tanganika / Technika akwarystyczna /

Nowy zbiornik - dylematy

Strona  Strona 2 of 7:  « Previous  1  2  3  4  5  6  7  Next »  
Autor timus
Użytkownik
#31 - Posted: 18 Lis 2009 09:08 
Te dekoracje są faktycznie ciekawe. Mam kolegę który robi takie jako wystrój olbrzymich terarii i wybiegów dla kajmanów ;)

Marcin T.<')))><

Autor sander
Użytkownik
#32 - Posted: 18 Lis 2009 09:24 
timus ja już widziałem i pracowałem na systemach filtracyjnych ze Skandynawii, USA, Węgier, Australii i Najlepszych Polskich. Regularnie uczestniczę w Aquaculture Europe gdzie co roku prezentuje się najnowsze osiągnięcia w dziedzinie filtracji na świecie. Byłem konsultantem przy powstawaniu obiektu z obiegami zamkniętymi o powierzchni 1500m2. Obecnie m.in. pracuję w Zakładzie Bioekonomiki Rybactwa wiec troszkę też i o rentowności mam pojęcie :-)

Autor timus
Użytkownik
#33 - Posted: 18 Lis 2009 10:07 
Ja absolutnie nie podważam Twojej wiedzy czy kompetencji. Żebyśmy się źle nie zrozumieli.

Jestem po prostu ciekaw jak inaczej można zapewnić jak najlepszą filtracje w dużych zbiornikach z mocno brudząca obsadą np. petrusiami?

Powiedzmy zbiornik jak u Przemka okolice 2000L. ;)

Na dzień dzisiejszy najbardziej przemawia do mnie sump ze złożem zraszanym. Ale jak już mówiłem jestem otwarty na inne sugestie.

Marcin T.<')))><

Autor sander
Użytkownik
#34 - Posted: 18 Lis 2009 11:53 
Ogólnie najważniejszą zasadą w projektowaniu filtrów (reaktorów) biologicznych jest unikanie podnoszenia wody. O ile w niesłychanie wydajnych systemach jest to praktycznie niemożliwe i dąży się do podnoszeń na minimalne wysokości o tyle w akwariach owszem gdyż można stosować filtry wewnętrzne. Zaletą głowic z gąbkami jest to, że nie marnują energii na podnoszenie wody i przy tym samym koszcie energetycznym mają znacznie większe wydajności niż pompy obiegowe napędzające np. sump a jednocześnie wymuszają jakże istotną cyrkulację. W dużych zbiornikach znajduję się masa "żywego" piasku, którego roli nie należy tu umniejszać. Oczywiście dobrze jest zapewnić jakieś zaplecze w postaci np. kubełka czy małego sumpa ale pamiętajmy, że duża masa wody powoduje ogromne rozrzedzanie produktów przemiany materii ryb tak więc proces ich neutralizacji nie musi być tak szybki jak w małych akwariach gdzie wartość obciążeń w jednostce czasu na litr wody może gwałtownie wzrastać np. po karmieniu. Reasumując to filtracja w dużych zbiornikach nie musi być wprost proporcjonalnie większa niż w małych a głównie należy skupić się na szybkim usuwaniu stałych cząstek.

Autor timus
Użytkownik
#35 - Posted: 18 Lis 2009 12:29 
To wszystko jest jak najbardziej logiczne. Ale dochodzą jeszcze inne aspekty. Ja np. cenie sobie estetykę i wole zastąpić wewnętrzne filtry takim którego nie będzie widać. Zakładając że zbiornik będzie dość mocno zarybiony Petrochromisem tych gąbek kilka by musiało być. Dodatkowo dość często musiały by być czyszczone. Wiec tu dochodzi nam częsta ingerencja w zbiornik co nie jest do końca wskazane w przypadku wielu gatunków ryb. A i my mamy więcej obowiązków ;)

Co do wielkości sumpów to rzecz indywidualnego zapotrzebowania każdego z hodowców ;)

Od kilku at przyglądam się filtrowi Artura i strasznie mi się podoba. Zobaczymy jak zadziała w bardziej obciążonym biologicznie zbiorniku.

O ile w niesłychanie wydajnych systemach jest to praktycznie niemożliwe i dąży się do podnoszeń na minimalne wysokości o tyle w akwariach owszem gdyż można stosować filtry wewnętrzne.

Tu też jeżeli dokonamy starań to można filtr zraszany umieścić nad zbiornikiem i słup podnoszenia wody będzie znacznie niższy choć nieunikniony. Za to zniweluje straty.

Myślę że ta dyskusja nie jest OT bo dotyczy technicznych aspektów dużych zbiorników ;)

Marcin T.<')))><

Autor tasma
Użytkownik
#36 - Posted: 18 Lis 2009 13:14 
Dyskutujcie sobie chlopaki. Mi to wcale nie przeszkadza.
Apropos szatlu mojego baniaka zastanawiam sie na kublem. Zgodnie z teoria on powinien stac pod akwarium. Tutaj dolna krawdzedz kubla bedzie stala na wysokosci nizszego dna. Na zdrowym rozumi nie powinno byc problemu bo powinna sie liczyc gora, ale pewny nie jestem. Mozecie mnie uswiadomic?
Pytanie numer dwa. Czy sytuacja zmieni sie jesli w "gornym" dnie beda otwory i tamtendy zostana wypuszczone kubly jak to ma w drugim zbiorniku?

Autor sander
Użytkownik
#37 - Posted: 18 Lis 2009 13:42 
timus

Ja np. cenie sobie estetykę i wole zastąpić wewnętrzne filtry takim którego nie będzie widać.

W 2000L litrów estetycznie wyglądają dekoracje w których spokojnie można umieścić kilka głowic tak, że nawet nie sposób będzie je znaleźć

Autor sander
Użytkownik
#38 - Posted: 18 Lis 2009 13:43 
Na zdrowym rozumi nie powinno byc problemu bo powinna sie liczyc gora, ale pewny nie jestem

Nie ma problemu to czysta grawitacja :-)

Autor sander
Użytkownik
#39 - Posted: 18 Lis 2009 13:44 
Czy sytuacja zmieni sie jesli w "gornym" dnie beda otwory i tamtendy zostana wypuszczone kubly jak to ma w drugim zbiorniku?

Nic się nie zmieni

Autor timus
Użytkownik
#40 - Posted: 18 Lis 2009 13:54 
Zgodnie z teoria on powinien stac pod akwarium.

Przemek


Dokładnie! Niektórzy producenci podają że min.10cm poniżej lustra wody. A dalej to już zasada naczyń połączonych

W 2000L litrów estetycznie wyglądają dekoracje w których spokojnie można umieścić kilka głowic tak, że nawet nie sposób będzie je znaleźć


sander

Chyba by mnie coś trafiło jeśli miał bym co tydzień zaglądać za tło i je czyścić. Biorąc pod uwagę że zbiornik miał by około 1m głębokości ;) Ponadto nie widział bym w jakim stanie są gąbki (zabrudzenie)

Niezbyt wygodne rozwiązanie ;)

Marcin T.<')))><

Autor timus
Użytkownik
#41 - Posted: 18 Lis 2009 14:24 - Edytowany przez: timus 
Przemek a czy Waldek coś wspominał o tym newralgicznym miejscu w szybie L?

Jestem ciekaw jego opinii ;)

Marcin T.<')))><

Autor tasma
Użytkownik
#42 - Posted: 18 Lis 2009 14:41 
Podbnie jak ja nie widzi problemu.
Powywierceniu w tym miejscu otworu powierzchnia jest gladka, nie ma mozliwosci powstanie pekniecia.
Przed cieciem jest tam wiercone wiertlem o srednicy okolo 30mm wiec jakies tam zaokraglenie istnieje. To nie tak, ze ciete jest "w kat prosty".

Autor timus
Użytkownik
#43 - Posted: 18 Lis 2009 16:32 
Wiem wiem ;)

Pozostaje tylko trzymać kciuki za powodzenie projektu!

Autor tasma
Użytkownik
#44 - Posted: 4 Gru 2009 11:00 
Oswiezam temat.
Przychylilem sie do propozycji Sandera. Ostateczne zbiornik bedzie wygladal tak:

Litraz brutto zmniejszyl sie 2280l.
Zdecydowalem sie ociac szerokosc do 2m bo planuje wstawienie dwoch tel BTN 2000x600. Jedno bedzie przyklejone do tylej scianki, tam wejdzie idealnie, drugie bedzie mialo odciete 10 cm z wysokosci i zostanie przyklejone do nizszej szyby pionowej (tej przedluzonej), a odcieta czesc do tej samej szyby z drugiej strony. Nie wiem jeszcze jak zamaskuje to polaczenie w widoku od gory, ale to pozniej jak juz bedzie co maskowac.
Zastanawiam sie nad filtracja (te niebieskie kropki). Wymyslilem sobie, ze bedzie to 4 szt. Aquaeli 700. Znam ten filtr, chwale. Mozna w nim umiescic grzalke. Jest tylko 1 problem. Ma dwa wejscia i wyjscia. Czy moze mu sie cos stac jesli wloty i wyloty polacze ze soba? W szybach beda otwory, w nich srubunki ze srednica wewnetrzna okolo 20mm. To chyba wystarczy zeby przerzucic taka ilosc wody?
Mysle ze do konca roku zdaze ze stelazem, a klejenie pewnie na poczatku stycznia.

Przemek

Autor admin
Admin
#45 - Posted: 4 Gru 2009 12:38 
No to nas już powaliłeś na kolana:)) Rewelacja.

Rozumiem, ze jak kupujesz BTN, to będziesz starał się nieco oddać naturę? Czy masz już pomysł na aranżację?

Marta

Autor timus
Użytkownik
#46 - Posted: 4 Gru 2009 13:38 
Jest tylko 1 problem. Ma dwa wejscia i wyjscia. Czy moze mu sie cos stac jesli wloty i wyloty polacze ze soba?

Przemek jeśli tylko nie zmniejszysz światła przepływu możesz je złączyć. Otwór wlotowy powinien być sumą dwóch średnic węży lub większy. Chociaż ja bym starał się by był sumą lub jak najbliżej żeby nie stracić na "nurcie" wypływającej wody. Przyda się do zwiększenia cyrkulacji.

Choć pewnie bez pomp cyrkulacyjnych się nie obejdzie ;)

Marcin.T <')))><

Autor tasma
Użytkownik
#47 - Posted: 4 Gru 2009 14:01 
Rozumiem, ze jak kupujesz BTN, to będziesz starał się nieco oddać naturę? Czy masz już pomysł na aranżację?

Przyznaje bez bicia ze poza zdjeciami nie mialem jeszcze do czynienia z BTN. Rozmawialem troche z Arturem Krasuskim, ktory to ostatnio montowal u siebie. Mam jakas wizje, zle nie wiem czy sie spelni. Zobaczy jak to co do mnie dojedzie bedzie wygladalo "live".
Moze zrobie drugie podejscie do furciferow. Na takiej scianie chyba by sie im podobalo.

Przemek jeśli tylko nie zmniejszysz światła przepływu możesz je złączyć. Otwór wlotowy powinien być sumą dwóch średnic węży lub większy. Chociaż ja bym starał się by był sumą lub jak najbliżej żeby nie stracić na "nurcie" wypływającej wody. Przyda się do zwiększenia cyrkulacji.
Choć pewnie bez pomp cyrkulacyjnych się nie obejdzie ;)

Zdaje sobie sprawe z potrzeby zastosowania pomp. Mam juz zaplanowane miejsce na dwie duze koralie po jednej na kazdym poziomie.
Jesli chodzi o filtry to czytalem gdzies ze tam sa dwie osobne pompy i kazda z nich ma inne zadanie (jedna odpowietrza, druga robi cos innego). Troche sie obawiam czy te cztery sztuki dadza rade w takim zbiorniku. Najwyzej pozniej cos doloze...

Przemek

Autor timus
Użytkownik
#48 - Posted: 4 Gru 2009 14:26 
A ja jeszcze raz namawiam Cię na rozwiązanie filtracyjne Artura. To super kombajn ;)

Autor tasma
Użytkownik
#49 - Posted: 4 Gru 2009 14:49 
A ja jeszcze raz namawiam Cię na rozwiązanie filtracyjne Artura. To super kombajn ;)

Tylko ze przekracza moje zdolnosci manualne.
Poza tym petrochromisow tam nie bedzie. Mam nadzieje ze kubly podolaja.

Autor timus
Użytkownik
#50 - Posted: 4 Gru 2009 20:54 - Edytowany przez: timus 
Poza tym petrochromisow tam nie bedzie. Mam nadzieje ze kubly podolaja

U Artura też nie ma petrochromisów ;)

ale

- będziesz miał filtr do którego nie zajrzysz wiele miesięcy
- obficie natlenioną wodę
- świetny bufor pH
-jedna pompę (ważne szczególnie latem)

A co dla mnie najważniejsze w razie zaniku prądu ten filtr przeżyje o wiele dłużej niż zalane złoża i nie ma strachu.

Tylko ze przekracza moje zdolnosci manualne.

Przemek uwierz w siebie! Nie taki diabeł straszny jak go malują. Jak się przyjrzeć to nie jest taka zawiła konstrukcja. Nie musisz robić tych wszystkich kamor. Wystarczy jeden pojemnik i złoże nad wodą z przekładkami.

Marcin T <')))><

Autor sander
Użytkownik
#51 - Posted: 7 Gru 2009 20:14 
BTN-y to dość droga skucha (wg mnie) za nieco niższą cenę można wstawić sobie naturalne tło ze skały.

Autor kulus12
Użytkownik
#52 - Posted: 8 Gru 2009 10:59 
Myślę że powinieneś zerknąć na te zbiorniczki jest tam kilka konstrukcji które powinny cię zainteresować

http://www.aquarium-atc.fr/flash/showroom/index1.h tml

Radek

Autor timus
Użytkownik
#53 - Posted: 8 Gru 2009 11:58 - Edytowany przez: timus 
Myślę że powinieneś zerknąć na te zbiorniczki jest tam kilka konstrukcji które powinny cię zainteresować

Zwróćcie uwagę że wszystkie szyby w kształcie litery L są dzielone!

To jest ten punkt o wobec którego mam największe obawy.

Jeśli Ci Przemku to nie przeszkadza radze zrobić tak właśnie.

Ps. Główny widok i tak będzie od strony szyby 100cm h. Więc niczemu nie zaszkodzi takie łączenie.

Marcin T <')))><

Autor kulus12
Użytkownik
#54 - Posted: 8 Gru 2009 13:42 - Edytowany przez: kulus12 
Jeśli chodzi o filtrację to nawiercił bym otwory w dnie niższej półki i tam podpioł węże zasysające do kubełków (oczywiście wymagane będą elektrozawory), a nie w półce(spadzie)choćby dlatego że będzie kłopot z zalegającymi nieczystościami, natomiast wyloty tak jak planujesz na górnej półce co spowoduje dodatkową cyrkulację i mieszanie wody. Podobne rozwiązanie widziałem w zbiorniku w magazynie akwarium jak wrócę do domu to mogę zerknąć który to numer

Radek

Autor tasma
Użytkownik
#55 - Posted: 8 Gru 2009 16:09 
kulus12
Dzieki za zdjecia. Nie wiedzialem, ze ktos juz na to wpadl.
Co do filtracji to chcialem ja schowac za tlem.
Poza tym otwory w dnie juz przerabialem i poza niewatpliwyi zaletami, jest jeden duzy minus. Zasysanie duzych ilosci piasku do filtra.

timus
Moze i nie zaszkodzi. Przedyskutuje to jeszcze z Waldkiem. Zastanawiam sie czy w miejsu polaczenia tych szyb wystarczy doklejenie jednej szyby do drugiej, czy tez musi byc wklejka od srodka, bo wtedy to na pewno bedzie gorzej wygladac.

Przemek

Autor timus
Użytkownik
#56 - Posted: 8 Gru 2009 20:47 - Edytowany przez: timus 
Zastanawiam sie czy w miejsu polaczenia tych szyb wystarczy doklejenie jednej szyby do drugiej, czy tez musi byc wklejka od srodka, bo wtedy to na pewno bedzie gorzej wygladac.

Wzmocnieniem jest ta pionowa szyba (uskok między poziomami) która jest wklejona pomiędzy tymi wysokimi kawałkami. Dalej zostanie tylko 60 cm. A widziałem wiele zbiorników klejonych w ten sposób.

Marcin T <')))><

Autor kulus12
Użytkownik
#57 - Posted: 9 Gru 2009 07:14 
Co do filtracji to chcialem ja schowac za tlem

z pewnością fajnie bo nie będzie widać urządzeń, ale czy nie będziesz miał problemów ze zbyt słabą cyrkulacją wody, bo zza tła raczej Ci nie powciąga wszystkiego. Ja mam wlot filtra panelowego właśnie za tłem ale to filtr biologiczny i pasuje mi to że nie wciąga syfu tylko samą wodę. Chyba jednak zdecydował bym się na te otwory w dnie i założył na wężach wlotowych prefiltry coś w tym stylu z linka tylko troszkę większe (jak taki mały termos w którym osadzał by się piach) i z innym wkładem

http://www.allegro.pl/item836598723_filtr_wody_10_ 1_2cal_gratisy_3_wklady.html

a dodatkowo jakaś gąbeczka na koszykach i skoro planujesz btn-y to możesz to fajnie zamaskować na dnie w formie jaskiń będzie wyglądało na naturalne groty

Radek

Autor tasma
Użytkownik
#58 - Posted: 9 Gru 2009 10:39 
z pewnością fajnie bo nie będzie widać urządzeń, ale czy nie będziesz miał problemów ze zbyt słabą cyrkulacją wody, bo zza tła raczej Ci nie powciąga wszystkiego. Ja mam wlot filtra panelowego właśnie za tłem ale to filtr biologiczny i pasuje mi to że nie wciąga syfu tylko samą wodę. Chyba jednak zdecydował bym się na te otwory w dnie i założył na wężach wlotowych prefiltry coś w tym stylu z linka tylko troszkę większe (jak taki mały termos w którym osadzał by się piach) i z innym wkładem

U mnie w zbiorniku 1300l wloty sa w dnie, wklejone na srubunkach. Zasys wody znajduje sie okolo 10 cm nad dnem. Plywaja w nim niby malo kopiace ryby: frontozy czy alto. Zdarza sie ze po 3 dniach od czyszczenia w kuble znajduje sie 3 kilo piachu.
W nowym zbiorniku panuje typowo piaskowa obsade, a na dole maja byc limnochromisy, ktore sa w stanie przerzucic 20 kg piachu w ciagu jednego dnia. Zaden prefiltr czy filtr tego nie wytrzyma.
Otwory w dnie to swietny patent polecam je kazdemu, pod warunkiem ze w akwarium mamy minimum drobny zwirek, a rybom nie wpadnie do glowy modelowanie dna.Przy piaskowkach i drobnym piasku na 100% sie nie sprawdzi, chyba ze zasys bedzie 30cm nad dnem, ale wtedy ani nie da sie zamaskowac, ani tez nie bedzie sie roznil zbytnio od zasysu w tle (dla wyjasnienia, mam zamiar wycinac otwory w BTN i zasysac od przodu przez tlo, a nie miec nadzieje ze woda wplynie za tlo i stamtad dostanie sie do filtra).

Przemek

Autor tasma
Użytkownik
#59 - Posted: 19 Sty 2010 22:05 
Odświeżam temat. Powoli posuwam się z pracami do przodu.
Na razie przygotowany jest stelaż:

Jak to zwykle bywa plany się zmieniają.
Filtracje stanowić będą 2 termofiltry eheim 2180. Dodatkowo pozostanie jeden wolny wlot i wylot zamknięte zaworami gdyby trzeba było po czasie wzmocnić filtrację.
Otwory wlotowe i wylotowe będą w dnach. Sander (dzięki za rady) wyleczył mnie z pomysłu robienia ich w ścianach na których będzie tło. W dolnym dnie wloty, w górnym wyloty.
Mam mały dylemat z konstrukcja zasysów. Pisałem już ze w poprzednim zbiorniku ryby zasypywały je piaskiem co powodowało blokowanie się filtrów. Tutaj nie dość ze planowana obsada to typowe kopacze to nie mam pewności czy z górnego poziomu piach nie będzie przesypywany na dolny co dodatkowo wzmagać będzie ten problem. Myślałem o sklejeniu ze szkła czegoś takiego:

Całość będzie musiało mieć ze 25-30 cm wysokości. Musi tez być dość szerokie żeby strumień wody nie był w stanie porwać piasku. Nie wiem za bardzo co się stanie w momencie kiedy rybom odbije i zakopią to coś. Kolejnym problemem jest to, ze jeśli to skleję i zamaskuje skalami to będzie na amen. Nie będzie możliwości ingerencji dlatego tez musi to być niezawodne przez lata. Sugestie mile widziane.
Szyba boczna w kształcie "L" będzie w jednym kawałku. Ma wytrzymać.
Ktoś za to ręczy głową. Teraz czekam na szkło. Mam nadzieje ze do trzech tygodni mieć akwarium sklejone.

Przemek

Autor jaosh
Użytkownik
#60 - Posted: 19 Sty 2010 22:20 
słuchaj a czy nie boisz się, że ryby będą tam wpływać??

Bo jak jakaś tam wpłynie i nie znajdzie drogi powrotnej to kaplica....

tak mi się wydaje bo nie wiem też jakich to rozmiarów będzie.

a co do wciągania piasku to pomyśl o obłożeniu wlotów większymi kamykami (żwirem) to zabezpieszy kopanie i będzie też przepływ wody

Piotrek

Strona  Strona 2 of 7:  « Previous  1  2  3  4  5  6  7  Next » 
Technika akwarystyczna Forum Tropheus Tanganika / Technika akwarystyczna / Nowy zbiornik - dylematy Top

Twoja wypowiedź Click this icon to move up to the quoted message

 

 ?
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą tutaj pisać. Zaloguj się przed napisaniem wiadomości albo zarejstruj najpierw.
 
 
  Forum Tropheus Tanganika Wygenerowane przez Simple Bulletin Board miniBB ®