Forum Tropheus Tanganika
 - Forum - Rejestracja - Odpowiedz - Szukaj - Statystyki - Faq -
Technika akwarystyczna Forum Tropheus Tanganika / Technika akwarystyczna /

[54l] obsada, sprzęt - pomoc dla początkującego

Autor dzaq
Użytkownik
#1 - Posted: 9 Wrz 2013 14:16 - Edytowany przez: dzaq 
Witam serdecznie wszystkich forumowiczów :)

Słowem wstępu:
Po wielu latach przerwy (młodzieńczy epizod z akwarystyką) zapragnąłem na nowo mieć część tego pięknego podwodnego świata. Zaangażowałem się mocno emocjonalnie i tym razem chciałbym nie popełniać dawnych błędów dotyczących obsady jak i pielęgnacji już gotowego akwarium, dlatego zwracam się z prośbą o poradę do Was :)


Posiadam standardowe, panoramiczne akwarium o wymiarach 60x30x30cm. Nie robiłem testów wody z kranu (dopiero od października będę miał taką możliwość), lecz strona wodociągów miejskich podaje takie dane: pH w granicach 7,0-7,8 a średnia twardość 350 mg CaCO3/l = 19,6 DH. Twarda woda była pierwszym czynnikiem, który spowodował moje zainteresowanie Tanganiką. Biotop, który początkowo nie wzbudzał u mnie jakiś wielkich emocji, stał się w ostatnim czasie obiektem moich zainteresowań i przyznaję, że zaczyna podbijać moje serce :) Chciałbym prosić o udzielenie mi porad i odpowiedzi w kilku nurtujących mnie kwestiach:

1. Obsada
Przeczytałem trochę artykułów oraz wiele tematów na różnych forach i domysłam się, że moje akwarium będzie nadawało się jedynie do hodowli muszlowców. Przyznam, że po przeczytaniu i obejrzeniu wielu filmików z tymi rybkami czuję się nimi zafascynowany :) Moje pierwsze pytanie dotyczy właśnie obsady zbiornika. Jaki gatunek konkretnie polecacie? Na obecną chwilę najbardziej podoba mi się Neolamprologus multifasciatus ponieważ jest najmniej agresywny wewnątrz gatunkowo i jest największym "kopaczem" co naprawdę jest niezwykłe :) Myślałem o haremie 1+2. Czy w akwarium mógłbym trzymać tylko Multiki? Czy znalazłoby się miejsce dla pary jakiś małych naskalników (np. Julidochromis Ornatus) jeśli akwarium bym podzielił na część dla muszlowców oraz na część mocno skalistą dla naskalników? Spotkałem się z różnymi opiniami - niektórzy w takim zbiorniku jak mój trzymają muszlowce z parą naskalników, a niektórzy mowią, że jest to nie do przyjęcia w takim zbiorniku. Pytam, bo chciałbym mieć jasność sytuacji :)

2. Filtracja
Posiadam obecnie dwa filtry: Aquael Fan-1 300l/h oraz Aquael Fan mini 260l/h. Czy sam Aquael Fan-1 wystarczy? Czy lepiej żeby pracowały obydwa w zbiorniku? Jeśli tak to może niech mniejszy będzie wypełniony ceramiką zamiast gąbki? Pytam bo nie mam żadnego doświadczenia w tej kwestii :) Dodam, że nie planuję obecnie wymiany filtrów z powodu braku środków finansowych dlatego mam nadzieję, że wystarczą te co posiadam.

3. Oświetlenie
Nie posiadam obecnie żadnego. Jakie oświetlenie wystarczy do takiego akwa? Czy muszę koniecznie zainwestować w pokrywę ze standardową świetlówka 15W? Czy może wystarczy normalna lampka z żarówką energooszczędną (np. Osram 14W/6500K). Myślałem także nad oświetleniem Aquael DECOLIGHT 11W 6500K - tylko czy jeden taki moduł wystarczy? Dodam, że z roślin planuję jedynie nurzańce, bądź inny gatunek wytrzymałej na twardą wodę rośliny.

4. Skały
Czytałem, że nadają się wszelkie wapienie i piaskowce. Czy nadają się także wszystkie inne skały wapieniopodobne takie jak opoka czy geza? Bo mam akurat dostęp do takich. Mam pytanie także odnośnie piaskowców czerwonych nad którymi mocno się zastanawiam. Czerwona barwa tych piaskowców spowodowana jest związkami żelaza i dlatego budzi ona moje wątpliwości czy aby na pewno będzie odpowiednia. Można bezpiecznie stosować? I ostatnie pytanie: mając tak twardą wodę mogę bezpiecznie stosować właśnie wapienie i piaskowce? Czy grozi to sytuacją, że woda stanie się zbyt twarda dla ryb?

Będę niezwykle wdzięczny za odpowiedzi i jakiekolwiek porady :) Dopiero się wszystkiego po trochu uczę i wiedza bardziej doświadczonych kolegów jest mi bardzo potrzebna. Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam :)

Autor admin
Admin
#2 - Posted: 9 Wrz 2013 18:49 
Witaj, odpowiem na Twoje pytania wg punktów, które stworzyłeś

1. Obsada

W tym zbiorniku nie możesz mieć Julidochromis. Nie ten litraż i nie te wymiary:)

Albo jednogatunkowe z multikami, albo Altolamprologus forma shell i do tego Telmatochromis vittatus lub np. caudopuntatusy lub ocellatusy

2. Filtracja
Zawsze lepiej jest mieć w zbiorniku dwa filtry - to z powodu bezpieczeństwa. Jeden może być typowym mechanikiem, drugi biologiczny. Inny zestaw pomysłów, to jeden pełni rolę biologicznego, drugi ma wkład w postaci dolomitu lub grysu koralowego, łączy wtedy dwie funkcje - stabilizacji pH i biologiczną.

3. Oświetlenie
Oświetlenie mozesz mieć LED-owe, możesz kupić takze lampkę zawieszaną na boku zbiornika. Wcale nie musisz mieć pokrywy, ale zbiornik powinien być przykryty, bo muszlowce lubia "latać".

4. Skały
opoka czy geza? - wg mnie nie ma przeciwskazań. Ilość zelaza w Tanganice nie jest mała, a przecież uwalniane w akwarium jest bardzo powolne. Nie masz sie co martwic o twardość, jest ok, a skały niewiele to zmienią:)

Marta

Autor dzaq
Użytkownik
#3 - Posted: 9 Wrz 2013 23:30 - Edytowany przez: dzaq 
Bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedź Pani Marto :)

Czyli jak dobrze rozumiem jest możliwe trzymanie 2 gatunków w tak niewielkim litrażu? Pod warunkiem, że będzie to Altolamprologus shell z Telmatochromis vittatus lub z ocellatusami bądź caudopunctatusami? Połączenia różnych Neolamprologus w takim akwa nie wchodzą w grę?

Bardzo zaciekawiła mnie opcja dwugatunkowa.. w szczególności niesamowicie podobają mi się caudopunctatusy.

Na obecną chwilę zastanawiam się nad:
1. Jednogatunkowe: Neolamprologus multifasciatus
2. Jednogatunkowe: Neolamprologus caudopunctatus
3. Jednogatunkowe: Lamprologus ocellatus
4. Dwugatunkowe: Altolamprologus shell i Neolamprologus caudopunctatus (nie będą sobie wchodzić w drogę?)
5.Dugatunkowe: Telmatochromis vittatus i Neolamprologus Caudopunctatus (jest takie możliwe?)

Bardzo bym prosił o doradzenie mi jaki powinien być układ ryb w poszczególnych wariantach (para, harem)

Multiki urzekają mnie swoim zachowaniem, a dokładnie tym, że same przebudowują non stop akwarium co z pewnością dostarcza wielu emocji obserwatorowi. Z kolei wizualnie najbardziej podobają mi się caudopunctatusy. Z tego co zauważyłem różnią się znacznie zachowaniem - pływają odważniej po akwarium (nie wiszą jedynie nad muszlami), nie poświęcają dużo czasu nad zmianą aranżacji i chyba nie rozmnażają sie tak łatwo i często jak multiki? Ale z pewnością znacznie trudniej je dostać..
Ocellatusy także wyglądają pięknie, ale są chyba najbardziej agresywne z wymienionych?
Czeka mnie ciężki wybór dlatego prosiłbym może o jakąś poradę czy podpowiedź, który z wariantów obsady byłby najodpowiedniejszy i czym by się charakteryzował.

A odnośnie kwestii sprzętu:
Czy w takim razie trafnym pomysłem byłoby funkcjonwoanie w akwa tych dwóch filtrów w takim układzię, że w większym pozostałaby gąbka a w mniejszym wkładem byłyby np dolomity? Czy lepiej zrobić to inaczej?

Odnośnie oświetlenia, to wystarczający byłby ten moduł? http://allegro.pl/aquael-decolight-11w-lampa-do-ak warium-i3514578901.html

Jeszcze raz bardzo dziękuję za poświęconą mi uwagę i czas :) Dopiero zaczynam orientować się w temacie i pomoc osób bardziej doświadczonych jest bezcenna :)

Autor admin
Admin
#4 - Posted: 10 Wrz 2013 06:51 - Edytowany przez: admin 
Zbiornik ma bardzo nietypowe wymiary. Niby to tylko 54 litry, ale jest dość długie i niskie.

1. układ 2:2, chociaż większy w dnie zbiornik dla exLamprologus multifasciatus byłby lepszy.
Zwróć uwagę na nazwę, która używam. Obowiązuje od jakiegoś czasu. Nazwa Neolamprologus jest obecnie zarezerwowana dla innych przedstawicieli tej grupy:) np. Neolamprologus pulcher, N. savoryi itp.

2. 1:1

3. 1:1 raczej dla układu 1:2 będzie zbyt mało miejsca, ale to zależy od aranżacji w zborniku.

4. może być problem - caudopunctatusy są bardzo ekspansywne, jeżeli próbowac to tylko 1:1 caudopuntatus i 1:1 lub 1:2 Alto. Ale ja taki układ miałam w 80 cm długości.

5. tego układu nie miałam, ale dla mnie nie. Telmatochromisy powinny być w grupie, a rosną do 8 cm i ten zbiornik dla dwóch gatunków będzie zbyt mały. Nie zapomnij, ze ten gatunek może żyć w skałach i wtedy rozmiary jego są wieksze lub w muszlach i wtedy dostosowuje sie do ich rozmiaru, ale na pewno nie jest mikrusem.

Co do filtracji. Ciężko będzie Ci ładnie zamaskować dwa filtry w zbiorniku. Jeżeli obsadę będą stanowić dwie trzy ryby to wtedy jeden wiekszy wystarczy. Wtedy raczej gąbka, bo będzie pełniła obie funkcje mechaniczno-biologiczne. Jak sie uda z dwoma to tylko lepiej, a wtedy ukłąd jaki opisałeś.

Typ lampki ok, chociaż nie wiem jak z ilością światła. Chyba ta mniejsza moc. Ale to zależy od roślin:) które włożysz.

Marta

Autor dzaq
Użytkownik
#5 - Posted: 8 Paź 2013 22:13 - Edytowany przez: dzaq 
Witam ponownie po dłuższej przerwie :)

W niedzielę (06.10) zalałem swoje pierwsze akwarium od czasów dzieciństwa i prezentuje się ono następująco:

http://www24.speedyshare.com/3EJVu/download/akwa1a .jpg

http://www11.speedyshare.com/6Rpbn/download/akwa2. jpg


W posiadanym filtrze Aquael Fan 1 pozbyłem się małej gąbki oraz obudowy plastikowej w której się znajdowała i zastąpiłem to wszystko większą gąbką. W drugim, mniejszym Aquaelu zamiast gąbki znajduję się grys koralowy. Grzałka Aquael Comfort Zone 75 W. Oświetlenie to świetlówka 20 cm o mocy 11W oraz taśma 50 cm niebieskich ledów. Aranżacja składa się z około 12-14 kg piasku kwarcowego, serpentynitu, 3 gnejsów, 24 muszli winniczka, 4 muszli Ryssota oraz 2 niewielkich muszelek o nieznanej mi nazwie :) W lewym rogu akwarium planuję zasadzić nurzańca, który zakryje filtry. Spodziewanymi mieszkańcami są Multiki lub Similisy bądź Caudopunctatusy, ale najprawdopodbniej będą to Multiki.

Tak jak wspomniałem zbiornik zalany został dwie doby temu i mam pytanie odnośnie okresu jego dojrzewania. Przeczytałem juz wiele wątków na temat dojrzewania, lecz nadal nie jestem pewien i dlatego prosiłbym o poradę o sposób przeprowadzenia tego cyklu. Nie posiadam żadnych uzdatniaczy ani bakterii i innych tego typu preparatów. Co byłoby najlepszą pożywką dla bakterii? Narazie wsypałem tylko pokarm płatkowy, myślałem także aby zakupić pokarm mrożony i także dać mu się rozkładać na dnie zbiornika. Czy faktycznie warto włożyc kawałek mięsa lub wlać troszeczke wody pochodzącej z rozmrożonego mięsa czy może lepiej zakupić te płyny z bakteriami? Dodam, że testy już zakupiłem, dojdą do mnie pod koniec tygodnia i będę mógł wszystko śledzić na bieżąco. Jeśli popełniłem już jakieś błedy w całym etapie przygotowania to bardzo prosiłbym o zwrócenie mi uwagi :)

Dziękuję i pozdrawiam
Jacek

Autor admin
Admin
#6 - Posted: 9 Paź 2013 06:55 
Dojrzewanie zbiornika nieco trwa i nigdy nie ma możliwości określenia dokładnego czasu zamknięcia cyklu. Zależy to od wielu czynników i w każdym zbiorniku przebiega w nieco różnym czasie..

Najszybsze jest oczywiście przełożenie dojrzałego filtra z innego zbiornika lub wlanie do wody bakteriii z takiego filtra.

Można startowac na saletrze amonowej - opis jest też na forum. Można tak jak piszesz dodać pokarm, wlać wode z mięsa itp.

Można także kupić np. AZOO 11in1 SUPER BIO-BACTERIA w akwarystyczny24.pl

Ważne jest abyś kontrolował poziom NH3/NH4, N02 i N03. Zapiski pozwolą Ci na określenie etapu w jakim jest akwarium.


Teraz potrzeba nieco cierpliwości:)

Marta

Autor dzaq
Użytkownik
#7 - Posted: 25 Paź 2013 17:11 - Edytowany przez: dzaq 
Witam ponownie :)

Dziękuję serdecznie Pani Marto za te wszystkie cenne rady :) Akwarium dojrzewa juz 21 dzień i chciałbym skorzystać jeszcze z Pani wiedzy oraz uprzejmości w celu rozwiania wszelkich wątpliwości jakie jeszcze mam.

Akwarium zostało zalane 6.10.2013 i testy wody jakie wykonałem od tamtej pory prezentują się następująco:

14.10
pH 8-8,5
NH3/4 - 1-1,2
NO2 - 0,6
NO3 - 0

21.10
pH - 8-8,5
NH3/4 - 0,5
NO2 - 0,5
NO3 - 10-12

25.10
pH - 8,5 - 9
NH3/4 - 0
NO2 - 0
NO3 - 10

Czy wyniki dziś uzyskane świdczą o tym, że cykl się zakończył? :) Jeszcze przez tydzień nie będę napewno wpuszczał rybek i monitorował wyniki czy zbiornik jest stabilny. Cały proces dojrzewania przeprowadziłem dodając co jakieś 4 dni szczypte pokarmu płatkowego.
Czy powinienem dokonać podmiany wody? (nie było żadnej do tej pory).

Druga kwestia dotyczy obsady, ponieważ nadal nie jestem zdecydowany :D Ciągle zastanawiam się nad takimi rozwiązaniami:

1. Multiki
2. Similisy
Jakie są podstawowe różnice w zachowaniu pomiędzy nimi a Multikami? Z tego co wyczytałem to Similisy kopią mniej (a nawet w ogóle nie przekopują?) i są chyba troche mniej płodne? Da się określić czy do takiego zbiornika lepsze byłyby Multiki czy Similisy czy raczej wychodzi na to samo? Czy prawdą jest, że obydwa gatunki redukują swoją populację, gdy stwierdzą, że jest im za ciasno?
3. para Brevisów z parą Alto Shelli. Z tego co wyczytałem jest to najczęstrze połączenie dwóch gatunków w niewielkim zbiorniku. Mam tylko wątpliwości czy nię bedzię aby nudno? :) bo obydwa gatunki uchodzą za bardzo stateczne
4. para Multików z parą Alto Shelli. Spotkałem się z taka propozycją, która była argumentowana tym, że Alto Shelle redukowałyby narybek Multików co spowolniło by szybkie przerybienie zbiornika. Miało by to szanse powodzenia? Rozumiem, że największym minusem jest uniemożliwienie Multikom naturalnego zachowania czyli ciągle powiększającej się kolonii?
5. Ocellatusy, Speciosusy, Meleargisy, Ornatipinnisy, Signatusy - para któryś z tych gatunków. Głównym argumentem przeciw jest duża agresywność tych ryb – wolałbym zacząć od spokojniejszych muszlowców. Jakie są zasadnicze różnice pomiędzy tymi gatunkami w zachowaniu? Czy wszystkie te gatunki zakopują muszle i modelują podłoże jak ocellatusy? I czy wszystkie są tak agresywne jak one?

Jeszcze raz bardzo dziękuję za cierpliwość do mnie i pomoc :)

Dziękuję i pozdrawiam
Jacek

Autor admin
Admin
#8 - Posted: 25 Paź 2013 19:10 
Jeżeli parametry wody bedą stabilne i będą utrzymywały sie na tym poziomie, to oznacza, że masz zamknięty cykl na etapie bez ryb:) Podmiana wg mnie dzień/dwa przed wpuszczeniem ryb.

1. i 2. Wg mnie to zależy od ryb. Miałam similisy, które przez długi czas nie kopały, potem nadrobiły to w takim stopniu, że trudno było nadążyć z rejestrowaniem zmian w zbiorniku. Raczej zachowania zbliżone do multików:)

3. wg mnie najczęstszym połączeniem są Telmatochromsi vittatus i Alto shell:) Stateczne są, gdy są same, raczej w takim towarzystwie nie będą się nudziły.

4. Nie polecam trzymania multików w parach

5. Tego nie rozumiem? jak masz muszlowce z grupy ocellatus to trzymasz je w parach lub w haremie. Co ma być tak agresywne? Mam w 2 zbiornikach takie układy i jest super. Każda samica odchowuje młode.

Marta

Autor dzaq
Użytkownik
#9 - Posted: 25 Paź 2013 19:47 
Odnośnie ocellatusów spotkałem się z relacjami, że samiec bardzo nękał samicę doprowadzając czasami nawet do jej śmierci.. i dlatego wyszedłem z taką opinią, że moze być bardzo agresywnie w baniaczku.

Autor admin
Admin
#10 - Posted: 25 Paź 2013 20:12 
Samiec bywa natarczywy, ale u mnie nigdy nie miałam przypadku, aby zabił samicę. A miałam już sporo ryb z tej grupy i to w różnych układach. Jak sie boisz agresji to układ 1+2 powinien być lepszy. Chociaż wtedy samiczki walczą o względy samca pomiędzy sobą.

Marta

Technika akwarystyczna Forum Tropheus Tanganika / Technika akwarystyczna / [54l] obsada, sprzęt - pomoc dla początkującego Top

Twoja wypowiedź Click this icon to move up to the quoted message

 

 ?
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą tutaj pisać. Zaloguj się przed napisaniem wiadomości albo zarejstruj najpierw.
 
  Forum Tropheus Tanganika Wygenerowane przez Simple Bulletin Board miniBB ®