Forum Tropheus Tanganika
 - Forum - Rejestracja - Odpowiedz - Szukaj - Statystyki - Faq -
Technika akwarystyczna Forum Tropheus Tanganika / Technika akwarystyczna /

Projekt podstawy pod 800 l

Autor acidity
Użytkownik
#1 - Posted: 25 Maj 2006 22:33 - Edytowany przez: acidity 
Zaprojektowałem sobie podstawę:

Jakich profili powinienem użyć do budowy podstawy pod akwarium o wymiarach 200x70x60(wys); szkło 12 mm; 840 litrów brutto. W akwa będzie tanganika, więc dojdzie nieco kamieni (ale bez przygięć). Szacuję, że waga zbiornika z piaskiem i kamieniami zamknie się w 1100 kg.
Najbardziej liczę tu na informacje od akwarystów którzy posiadają podobne lub większe zbiorniki, no bo w końcu na czymś mają je ustawione, ale nie śmiałbym pogardzić innymi opiniami.
Podstawa będzie spawana z profili kwadratowych. Jej wymiary to 204x80x55(wys).
Zależy mi na solidnej konstrukcji, ale muszę też mieć na uwadze że jakoś będzie trzeba to wnieść do mieszkania i nie zamierzam robić konstrukcji o kilkukrotnie większej nośności. Zgodnie z moją wiedzą (niewielką) na poruszany temat biorę pod uwagę:
profil ______ waga podstawy
50x50x4 ___ 118 kg
50x50x3 ____ 89 kg
40x40x4 ____ 94 kg
40x40x3 ____ 72 kg
Jestem otwarty na każdą sugestię i opinię.

Sprawa druga, to przeniesienie części ciężaru na ścianę. Wymyśliłem, aby wykorzystać do tego celu kotwy chemiczne z gwintowanymi prętami o średnicy 10 mm wpuszczone na głębokość 9 cm. Czy 6 szt rozmieczczone tuż pod blatem (te trójkątne wstawki na obrazku) wystarczą? Przed przykręceniem podstawy do sciany zostanie ona wypoziomowana (betonowa wylewka w celu skorygowania nierówności). Nie przewiduję żadnych śrub/stopek poziomujących.

Autor danlack
Użytkownik
#2 - Posted: 25 Maj 2006 22:46 - Edytowany przez: danlack 
Nie jestem fachowcem, ale profile lepiej jak beda prostokatne np. 50x25 lub 60x30 z 3mm - spokojnie wystarczy (lzejsze i tak samo wytrzymale). Mysle ze masa bedzie wyzsza - jakies 1200-1300kg - piach, kamienie, szklo, pokrywa, oswietlenie. Wtedy na srodkowe beli wypadnie po 300kg a na zew. po 150kg. Powinno wytrzymac - ja mam podobny rozklad na profilach 60x30 z 3 lub 4.

Te kotwy - sruby to polaczylbym z profilami a nie tymi trojkatami i jak to nie przeszkadza moga byc kilka cm dluzsze. Zwroc uwag z czego masz sciany - bo moze beda potrzebne koszyki do kotw chemicznych

Bogdan

Autor roa
Użytkownik
#3 - Posted: 25 Maj 2006 22:56 
Witaj,

Trzeba to policzyć. Niedawno moi projektancji liczyli ramę pod morskie mojego kolegi 1300x700x800. Aqa było wbudowywane. Dobraliśmy profile 50x50x4. Zauważ, że słup wody jest w tym wypadku większy niż u Ciebie oraz w morszczyźnie masz sporo skałek pod korale.

Jak się przypomnisz za jakieś 2 tyg. na priva to Ci policzą w programie Robot. Mam w pracy teraz 2 duże projekty i nie będa mieli teraz czasu.

Co do kotew. Jeśli ja bym już je instalował to zastosował bym 12mm. Sprawdź tylko ścianę czy jest nośna, bo będzie pękać. Te żywice są mocniejsze niż materiał w którym są instalowane. Polecam żywice fishera. Mam do nich dostęp w cenie zniżkowej ok 30%, jak potrzbujesz to Ci załatwie.

Pzdr. Artur

Autor malach3
Użytkownik
#4 - Posted: 26 Maj 2006 00:39 
A jak Ci to Artur policzy i prześle mi rysunek na priva w CADdzie lub dobrego PDF-a, to moi ludzie Ci to wyplotują w skali 1:1 i będziesz miał gotowca do realizacji... :-)))
Pzdr. Marcin

Autor acidity
Użytkownik
#5 - Posted: 26 Maj 2006 13:31 - Edytowany przez: acidity 
Nie jestem fachowcem, ale profile lepiej jak beda prostokatne np. 50x25 lub 60x30 z 3mm - spokojnie wystarczy (lzejsze i tak samo wytrzymale).
Jeśli profile prostokątne, to nasuwa się pytanie jak składać taką podstawę? Domyślam się, że poziome elementy szerszą stroną na górę/na dół, ale jak pionowe? Gdybym miał skorzystać z rady i kotwy łączyć bezpośrednio z profilami do ściany to optymalnie było by, aby szerszą stroną były skierowane do ściany. Ponadto będzie wtedy 5 kotw. Wyglądałoby to mniej więcej tak:


Zwroc uwag z czego masz sciany - bo moze beda potrzebne koszyki do kotw chemicznych

Co do kotew. Jeśli ja bym już je instalował to zastosował bym 12mm. Sprawdź tylko ścianę czy jest nośna, bo będzie pękać. Te żywice są mocniejsze niż materiał w którym są instalowane. Polecam żywice fishera. Mam do nich dostęp w cenie zniżkowej ok 30%, jak potrzbujesz to Ci załatwie.
Jest to żelbetonowa ściana nośna. Wiercenie w niej to męka piekielna, dlatego chciałem 10 mm. Chciałem wykorzystać kotwy z żywicą w ampułkach http://www.spit.pl/oferta/index.php?id=1,12,16&kid =16
Nie wiem czy dobrze rozumiem, ale według zamieszczonej tam tabeli dopuszczalne obciążenie dla kotwy o śr. 10 mm to 1230 kg, czy jest więc sens stosować te 12 mm?

Jak się przypomnisz za jakieś 2 tyg. na priva to Ci policzą w programie Robot. Mam w pracy teraz 2 duże projekty i nie będa mieli teraz czasu.
Dziękuję, chętnie skorzystam, tylko że nie wiem jaki email. Wyślij mi pustą wiadomość na adres acidity@szachy.szczecin.pl

Autor roa
Użytkownik
#6 - Posted: 26 Maj 2006 14:36 
Nie wiem czy dobrze rozumiem, ale według zamieszczonej tam tabeli dopuszczalne obciążenie dla kotwy o śr. 10 mm to 1230 kg, czy jest więc sens stosować te 12 mm?

Wszystko ok pod warunkiem że ją prawidłowo zamontujesz a podłoże ma założoną wytrzymałość przez producenta. Moim zdaniem wywiercenie otworu 12mm jest taksamo trudne jak 10mm. No chyb że wiercisz bez udaru :)

Czy wiedzialeś np. że trzeba pręt gwintowy tej kotwy wkręcać przy pomocy wkrętarki tak aby zapewnić odpowiednie wymieszanie składników?

Moim zdanie powinieneś kupić gotowe kotwy chemiczne fischera sprzedwwane w Castoramie. maja wszystko: mieszalnik, dozownik, oraz pręt gwintowany. Koszt nie jest wysoki (nie pamiętam dokładnie ile).

Jeśli profile prostokątne, to nasuwa się pytanie jak składać taką podstawę? Domyślam się, że poziome elementy szerszą stroną na górę/na dół, ale jak pionowe?

Własnie odwrotnie. Szerszą krawędzia w pionie.

Artur.

Autor acidity
Użytkownik
#7 - Posted: 27 Maj 2006 09:18 - Edytowany przez: acidity 
Moim zdaniem wywiercenie otworu 12mm jest taksamo trudne jak 10mm. No chyb że wiercisz bez udaru :)Słuszna uwaga :)

Czy wiedzialeś np. że trzeba pręt gwintowy tej kotwy wkręcać przy pomocy wkrętarki tak aby zapewnić odpowiednie wymieszanie składników?
Tak, doczytałem się, że niezależnie czy skorzystam z nabojów czy nie, pręt trzeba wprowadzać do otworu ruchem skrętnym, aby żywica dobrze przylegała w zagłębieniach i aby zapobiec powstawaniu baniek powietrznych.
Za jakiś czas sprawdzę ile kosztuje taki zestaw w Castoramie i wtedy podejmę decyzję.

Zrobiłem kolejny rysunek z wykorzystaniem profili prostokątnych, czy tak powinna być złożona ta podstawa?
I jeszcze jedno - czy kotwy mocować do wzdłużnej belki poziomej, czy do pionowych?


A jak Ci to Artur policzy i prześle mi rysunek na priva w CADdzie lub dobrego PDF-a, to moi ludzie Ci to wyplotują w skali 1:1 i będziesz miał gotowca do realizacji... :-)))Jak mieszkasz w Szczecinie, to chętnie skorzystam, bo wbrew pozorom niełatwo jest znaleźć fachowca, który wykona taką podstawę dokładnie. Łatwo się naciąć, na jakiegoś partacza.

Autor acidity
Użytkownik
#8 - Posted: 1 Cze 2006 23:55 - Edytowany przez: acidity 
Zaszły kolejne "drobne" zmiany. Postanowiłem że podstawa będzie wyższa czyli 75 cm i dodałem jeszcze wzdłużną belkę na środku.


Zrobiłem mały rekonesans i tak szef jednego z warsztatów zajmujących sie wyrobem konstrukcji stalowych zasugerował profil 60x20x2. Ponadto doradził mi, abym wypoziomował podstawę, następnie zamocował kotwami do ściany i wtedy zrobił wylewkę, która wypełni wolną przestrzeń pod podstawą (pod profilami). Dzięki takiemu rozwiązaniu podstawa bedzie idealnie przylegać do podłogi. Zastanawiam się tylko, czy nie wzmocnić dodatkowo podłogi prętami zbrojeniowymi. W tym celu musiałbym skuć trochę starą posadzkę i mógłbym to zrobić na większym fragmencie np. 3 metry na 2 metry, uzbroić i zalać betonem(oczywiście przed betonowaniem zamocować podstawę do ściany).
Dziś z kolei byłem w innej, tym razem bardzo dużej firmie zajmujących sie wyrobem konstrukcji stalowych i rozmawiałem z projektantem... Facet jak zobaczył ile ta podstawa ma poprzeczek, to aż się skrzywił i stwierdził że na 1,5 tony, to jest ich zbyt wiele. Jeśli chodzi o profil, to zasugerował 50x30x3.

Ceny... Bajka! W pierwszym przypadku wyliczył tylko 170 zł za materiał, ale za to 800 za robociznę, a drugim 250 zł za materiał i 400 zł za robociznę.

Technika akwarystyczna Forum Tropheus Tanganika / Technika akwarystyczna / Projekt podstawy pod 800 l Top

Twoja wypowiedź Click this icon to move up to the quoted message

 

 ?
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą tutaj pisać. Zaloguj się przed napisaniem wiadomości albo zarejstruj najpierw.
 
  Forum Tropheus Tanganika Wygenerowane przez Simple Bulletin Board miniBB ®