Forum Tropheus Tanganika
 - Forum - Rejestracja - Odpowiedz - Szukaj - Statystyki - Faq -
Żywienie i choroby ryb Forum Tropheus Tanganika / Żywienie i choroby ryb /

Cyprochromis leptosoma - wytrzeszcz oczu

Strona  Strona 1 of 2:  1  2  Next »  
Autor Komar
Użytkownik
#1 - Posted: 31 Sier 2006 22:38 
Witam

Prosze o porade. Sytuacja wyglada nastepujaco.

- akwarium 200x50x40
- wody okolo 350 litrow
- zbiornik odpalony 2 tygodnie temu na wodzie z innego akwarium i bakteriach w tabletkach
- 2 dni temu zauwazylem okrzemki
- wczoraj zauwazylem wytrzeszcz oczu u jednego samca C. leptosoma F0
- ryba "trzyma" kolory tylko, ze sa jasniejsze
- nie pobiera pokarmu, nie buja sie na boki, nie plywa ale utrzymuje pozycje z pozioma, przebywa raczej na uboczu
- reszta ryb zachowuje sie normalnie
- temperatura: 27
- filtracja: Fluval 404, Fluval 204 i Aquael FAN 3
- napowietrzanie dziala cala dobe
- podloze - kruszony bazalt (1mm-3mm), piaskowce i dolomity otaczane
- woda klarowna (ale nie idealna)
- 2 dni temu podmiana 90l, wczoraj podmiana 40l i dzisiaj podmiana 40l
- NO2 < 0,3 Tetratest
- NH3/NH4 - 0,25ml/l (pozycja na skali miedzy 0 mg/l i 1,5 mg/l) Tetratest
- TwO - chyba 17
- testow na O2, PH i NO3 nie posiadam na chwile obecna
- ponizej linki do zdjec
http://rapidshare.de/files/31473155/P8310001.JPG.h tml
http://rapidshare.de/files/31473156/P8310002.JPG.h tml
http://rapidshare.de/files/31473157/P8310003.JPG.h tml
http://rapidshare.de/files/31473158/P8310004.JPG.h tml
http://rapidshare.de/files/31473159/P8310005.JPG.h tml
http://rapidshare.de/files/31473160/P8310006.JPG.h tml
http://rapidshare.de/files/31473161/P8310007.JPG.h tml

To wszystko. Moze ktos ma jakis pomysl skad wzial sie ten wytrzeszcz?

pzdr
Lukasz

Autor fazi64
Użytkownik
#2 - Posted: 31 Sier 2006 23:08 
Witam,
No co Ty!! Udostepnij te fotki na jakims "normalnym" serwerze (imageshack, fotosik....), bo na tym niemieckim mozna cholery dostac ;)
Z jednego zdjecia (nr3), jakie mi sie otwarlo (za friko) nie moglem stwierdzic wytrzeszczu. Moze jestes ciut przewrazliwiony?
I jeszcze jedno - zaopatrz sie w testy NO3 i pH - przy tym biotopie, to podstawowe pomiary.
Pzdr.
Fazi64

Autor Komar
Użytkownik
#3 - Posted: 31 Sier 2006 23:37 
Tutaj sa fotki na innym serwerze. Przepraszam za tamtego rapidshara.
Polecam w szczegolnosci fotki: 2, 5, 6, 7. Reszta jest po to zeby byl widoczy ogolny stan ryby.

http://img423.imageshack.us/img423/1790/p8310001cb 5.jpg
http://img345.imageshack.us/img345/4949/p8310002vl 5.jpg
http://img477.imageshack.us/img477/9324/p8310003hr 3.jpg
http://img331.imageshack.us/img331/3309/p8310004bn 6.jpg
http://img331.imageshack.us/img331/928/p8310005ja0 .jpg
http://img455.imageshack.us/img455/3826/p8310006dt 3.jpg
http://img484.imageshack.us/img484/7225/p8310007pp 6.jpg

Dodam jeszcze, ze co do karmy bedziecie mieli pewnie watpliwosci:
- Hikari Cichlid Gold
- Hikari Cichlid Excel
- Hikari Cichlid Staple
- Spirulina O.S.I
- Tetra Pro
- Tropical Tanganyika
- od dzisiaj jeszcze Sera discus color Blue

Nie ma na razie mrozonek bo nie bylem w stanie skarmiac tym ryb do tej pory, a dzisiaj nie dalem rady ich kupic.

pzdr
Lukasz

Autor worton
Użytkownik
#4 - Posted: 1 Wrz 2006 00:01 
Uhm,

patrzac na podane przez Ciebie parametry spokojnie moglo dojsc do zachwiania gospodarka wodna w organizmie ryby, co za tym idzie oslabieniem systemu immunologicznego i bach - infekcja bakteryjna.

Troche OT pytanie - dlaczego wpusciles ryby z odlowu do niedojrzalego akwa?

Pozdrawiam.

Autor Komar
Użytkownik
#5 - Posted: 1 Wrz 2006 00:31 
Ryby plywaly wczesniej w tym zbiorniku. Musialem jednak go oproznic i wykonac w nim prace techniczno-monterskie ;) Z uwagi na specyfike mojej pracy cala akcja przeciagnela sie o tydzien czasu, a ryby w tym czasie siedzialy w 100l bo 240l wynioslem do pracy i tam juz mocze inne ryby. Niestety w tej 100l nie czuly sie dobrze i musialem je szybko przeniesc do pierwotnego zbiornika, ktory zasililem woda od muszlowcow z 80l i bactzymem. To, ze ryby tak szybko wyladowaly w tym zbiorniku bylo koniecznoscia, a nie glupia faneberia.

BTW troche dziwne, ze tego samca by trafilo - w akwarium sa jeszcze mlode F1, ktore czuja sie doskonale i zaczynaja sie wlasnie wybarwiac.

pzdr
Lukasz

Autor worton
Użytkownik
#6 - Posted: 1 Wrz 2006 10:42 
Moje doswiadczenia z wytrzeszczem oczu u ryb nie za zbyt duze i wszystkie dwa przypadki skonczyly sie tak samo - smiercia ryby.

Pierwszy raz wytrzeszcz zaatakowal dwie bocje wspaniale sposrod stadka liczacego 6 osobnikow. Wybral sobie za cel dwie najwieksze i dominujace ryby. Mimo prob leczenia stan ryb coraz bardziej sie pogarszal, doszlo do obrzeku calego ciala i ryby po prawie miesiacu walki padly - potem sie dowiedzialem, ze z bocjami czasem tak sie dzieje i najczesciej gina - nie wiadomo do konca dlaczego ale prawdopodobnie cos mi sie dostalo do wody kranowej i przy podmianie wprowadzilem to do akwarium - dziwne tylko, ze padly jedynie dwie i to silne ryby.

Drugi przypadek to danio pregowane, cala historia wygladala podobnie ale w tym wypadku doszlo do wytrzeszczu z powodu jakiegos paskudnego pasozyta, ryby takze nie udalo mi sie uratowac i ponownie padla tylko jedna z tym, ze przed smiercia opuscil jej cialo dluuuugasny robal.

W pierwszym wypadku leczylem ryby jak podczas infekcji bakteryjnej baktopurem, w drugim metronidazolem - tyle, ze wlasciwie bez efektu.

Moze po prostu Twoj samiec przegral walke z jakims innym i troche mu sie oberwalo? Dziwi tylko fakt, ze nie chce przyjmowac pokarmu :(.

U mnie leptosomy zaraz po wpuszczeniu do akwarium zachowywaly sie tak jak ten Twoj - ustawialy sie w pozycji prawie pionowej glowa w dol, trzeszac co jakis czas calym cialem - do tej pory tak robia gdy cos je mocno zestresuje ale dosc szybko wracaja do normalnosci.

Zostaw go moze narazie w duzym baniaku i obserwuj jezeli wytrzeszcz bedzie sie pogarszal to trzeba bedzie zaczac kombinowac - pamietaj tylko, ze teraz musisz regularnie podmieniac sporo wody.

Pozdrawiam.

Autor Komar
Użytkownik
#7 - Posted: 2 Wrz 2006 17:33 
Z ryba jest coraz gorzej. Ma teraz jeszcze lekko opuchniety brzuch, ciezko oddycha, slania sie po dnie i zrobila sie bardzo jasna.

Moze ktos ma jakis pomysl co zrobic zeby ja uratowac?

pzdr
Lukasz

Autor admin
Admin
#8 - Posted: 2 Wrz 2006 18:21 
Obawiam sie, że leczyć - bactopur direct i metronidaziol.

Marta

Autor Komar
Użytkownik
#9 - Posted: 3 Wrz 2006 12:30 
Ryba padla. Dzisiaj widze, ze nastepnej rybie zaczelo robic sie to samo. Tym razem samiec F1. Ktos sie orientuje gdzie we Wroclawiu moge przeprowadzic badanie padnietej ryby?

Marto, metronidazol rozumiem, ze ma zadzialac przeciwgrzybicznie. Czy mozesz mi natomiast wytlumaczyc jaka role ma odegrac w leczniu bactopur direct? Chcialbym wiedziec po co leje ten, a nie inny lek - tak na przyszlosc, poniewaz w calej mojej kilkuletniej karierze akwarystycznej nie mialem problemu z chorobami i mam zerowa wiedze na ten temat :(

pzdr
Lukasz

Autor admin
Admin
#10 - Posted: 3 Wrz 2006 12:43 
Metronidazol ma działanie przeciw wiciowcowe - rozwijają się w infekcjach przewodu pokarmowego.
Bactopur Direct to antybiotyk - wg mnie doszło do rozwoju Aeromonas hydrofila. Badania mozesz zrobić w ZHW lub skontaktować sie z Wrocławskim Stowarzyszeniem Akwarystów ( maja kontakt z Piotrem - weterynarzem pracujacym na Akademii Rolniczej).

Marta

Autor fazi64
Użytkownik
#11 - Posted: 3 Wrz 2006 12:51 
Witam,
IMHO chodzi tu (w "pigulce") o tzw. leczenie skojarzone, ktore przy uzyciu obu lekow obejmie szerokie spektrum mozliwych chorob, jakie zaatakowac mogly ryby i przy uzyciu ktorych mozna je zwalczyc.
Pzdr.
Fazi64

Autor admin
Admin
#12 - Posted: 3 Wrz 2006 13:01 
Dodatkowo, w stanach chorobowych pojawiają sie infekcje wtórne i te leki powinny sobie z nimi poradzić. Wg mnie Twoje zmiany w akwarium osłabiły układ odpornościowy ryb, a to spowodowało wystapienie stanu chorobowego. W trakcie jakichkolwiek zmian w zbiorniku nalezy podjać wiele kroków obniżajacych stress. Ponadto
1. nie karmić ryb
2. po zakończeniu zmian - podawać witaminy, podmieniać cześciej wodę i obniżyć temp.
3. te postępowania powinny byc zbliżone do tych jakie wykonuje sie przy aklimatyzacji ryb wprowadzanych do zbiornika.
4. najważniejsze - obniżyć do minimum stress

Marta

Autor Komar
Użytkownik
#13 - Posted: 3 Wrz 2006 19:00 
Parametry wody (mierzone testem Tetry 5 in 1):
NO3 - 25
NO2 - 0
GH - <16
KH - 3
Ph - 7,2
NH3/NH4 (test Tetry w kropelkach) - 0
T - 27

1. W jakim stezeniu mam podac? W akwarium mam ok 350l wody.
2. Czy po podaniu Bactopur Direct mam wykonywac codzienne podmiany wody.
3. Metronidazol niestety bede mogl podac dopiero jutro wieczorem.

pzdr
Lukasz

Autor admin
Admin
#14 - Posted: 3 Wrz 2006 19:24 
Zasady leczenia podaliśmy juz w innych postach.

Bactopur direct - 1 tabl na 40l wody
metronidazol - 4-5 g na 100l wody. Leczenie 48g bez podmian
potem podmiana w 2 turach po 25% wody i połowa powyższej dawki - znowu 48 godzin.

Masz bardzo niskie kH i pH. To musisz skorygować - tanganika nie lubi tak niskich parametrów.

Marta

Autor Komar
Użytkownik
#15 - Posted: 3 Wrz 2006 22:10 
Na forum znalazlem propozycje ktore po przeliczeniu na tabletki dawaly dienne wyniki i dlatego wolalem zapytac jak w tym konkretnym przypadku postapic - tym bardziej ze producen zaleca inna dawke i inne leczenie.

Co do mojego kH to dziwna sprawa bo mieszkam we Wroclawiu i mam twarda wode. Dodatkowo w filtach mam grys koralowy, a w baniaku dolomity otaczane. Musze zbadac ta sprawe dokladniej.

pzdr
Lukasz

PS. Jezeli kogos interesuja fotki ryby po smierci to napiszcie - jest co prawda zamrozona ale zawsze cos tam widac.

Autor Komar
Użytkownik
#16 - Posted: 5 Wrz 2006 18:55 
Jestem 2 doby po podaniu Bactopur Direct i 1 dobe po podaniu metronidazolu. Nie widze poprawy u ryb, a raczej postep choroby - jednak wszystkie ryby sa zwawe i aktywnie poszukuja pozywienia.

Czy mam teraz podmienic wode i podac standardowa dawke metronidazolu czy ja zmniejszyc, a moze poczekac z podmiana wody do jutra?

Parametry wody z wczoraj (Tetry 5 in 1):
NO3 - 25
NO2 - 0
GH - <16
KH - 3
Ph - 7,2
NH3/NH4 (Tetry w kropelkach) - 0
T - 27

Parametry wody z chwili obecnej (Tetry 5 in 1):
NO3 - 25
NO2 - 0
GH - > 16
KH - 3
Ph - 7,2
NH3/NH4 (Tetry w kropelkach) - 0
T - 27

pzdr
Lukasz

Autor trzcinka
Użytkownik
#17 - Posted: 6 Wrz 2006 03:26 
Wyczekaj 48 godzin od podania metronidazolu.potem podmień wodę i daj pół dawki obu leków jednocześnie. ,stosując górne dawki leków/Nie odłączaj filtrów,nie pal światła.Nie karm ryb -nawet tyci tyci,Do wody lecą codziennie witaminy w ilości 1,5 dawki .

Zawsze by pomóc wchłanianiu leków można podać sól niejodowaną -3 łyżki /100 litrów wody-przyspiesza to dyfuzję leków.

Testy paskowe są superniedokładne.W moim akwa w/g nich mam 50mg/l NO3 a w teście kropelkowym 10 mg/l
Rozbieżność w ph jest aż o 0.5 stopnia-one zawyżają ph.
Wg testu paskowego mam ponad 8,a kropelkowego pomiędzy 7,6-7,8

Czyli jeśli u Ciebie na pasku jest 7,2 to możesz mieć rzeczywiste ph nawet poniżej 7-a to zdecydowanie o wiele za mało.

Twardość węglanowa też zdecydowanie za niska.
Obawiam się że nawet jeśli antybiotyki zlikwidują infekcję ,to i tak przy tych parametrach wody problem się nie skończy.
Nie wiem czy doczytałeś o leczeniu.
Ale po 48 godzinach od podania połowy dawki musisz zrobić podmianę ,przefiltrować wodę przez węgiel.I ponownie powtórzyc wszystkie czynności od początku(przy czym decyzja czy ponownie podać leki powinna być podjęta przez Ciebie na podstawie obserwacji -jeśli po 48 godz od podania połowy dawki -ryby dalej chorują -to powtarzasz leczenie)Od 2-giego etapu można odstąpić tylko wtedy gdy masz absolutną pewność zdrowia ryb.

Autor Komar
Użytkownik
#18 - Posted: 6 Wrz 2006 10:41 
Czy sa w takim razie jakies testy (zestaw testow), ktore wg uzytkownikow tego forum sa uznawana za najdokladniejsze? Pytam, poniewaz producentow jest wielu - od kompletni mi nieznanych marek do marek swiatowych. Nie chcialbym po raz kolejny wywalac sporej kasy na markowe testy, ktore moga byc obciazone duza doza niedokladnosci.

pzdr
Lukasz

Autor fazi64
Użytkownik
#19 - Posted: 6 Wrz 2006 11:43 
Witam,
IMHO najwazniejsze to badac parametry przy uzyciu testow tylko i wylacznie jednej firmy, bo jak zaczniesz porownywac, wyniki z kilku, to tylko sie jeszcze bardziej "zamotasz". Najtansze i ogolnie dostepne sa testy Zoolek'u i mysle, ze do celow akwarystycznych sa wystarczajace.
Polecic tez moge, bo od dluzzego czasu ich uzywam testy Tetry i firmy JBL (NO3). Sa drozsze, ale dokladniejsze. Natomiast wszystkie "kropelkowe" sa zdecydowanie dokladniejsze od "paskowych", ktore wg mnie nie nadaja sie do naszych celow.
Pzdr.
Fazi64

Autor trzcinka
Użytkownik
#20 - Posted: 6 Wrz 2006 12:28 
http://www.malawi.pl/artykuly/bloat.htm-tu masz stronkę o Bloat
Wracając do testów-to właśnie mam komplet w walizeczce testów kropelkowych Sery no i paskowe Sery-porównywałam więc te parametry na testach jakby 1-nej firmy-i były takie różnice.
Ale faktycznie masz rację że nie należy porównywać bo można się zamotać
Mam do oceny ph-testy Zooleku,Sery i Jbl-każdy pokazuje co innego.
Więc aktualnie trzymam się 1-nej firmy i nie sprawdzam -bo można zgłupieć jak wychodzi Ci kolor którego w ogóle nie ma na skali.

Musisz kupić takie testy w których odpowiada Ci wizualnie kolorystyka skali barwnej-bo chemicznie to to samo dziadowstwo.Najdokładniej ph podaje pehametr-o i tyle.
A testy Zooleku są chyba najtansze ,i jest ich najwięcej-a Serowskie coś szybko się kończą.
Nie polecam natomiast czeskich testów-strasznie udziwnione i w dodatku niedokładna instrukcja.
Pozdrówko

Autor Komar
Użytkownik
#21 - Posted: 12 Wrz 2006 21:23 
Dziekuje za pomoc. W piatek skonczylem leczenie i na dzien dzisiejszy nie wiedze niepokojacych objawow u ryb. Jako ciekawostke powiem, ze osoba ktora zaaplikowala do akwarium leki pomylila sie i podala bardzo mala dawke metronidazolu. Przy 350 l wody za pierwszym razem podala 4 tabletki, a w nastepnej kolejnosci 2. Dowiedzielm sie tego post factum, a pisze o tym bo byc moze komus ta informacja przyda sie w rozwazaniach na temat leczenia.

pzdr
Lukasz

Autor trzcinka
Użytkownik
#22 - Posted: 12 Wrz 2006 21:32 
Czyli praktycznie ryby były nie leczone -bo ta dawka jest absolutnie podprogowa.
Czyli jednym słowem masz mocne ryby które poradziły sobie same.
Widocznie masz prawidłowe parametry wody i ryby żyją bez stresu.
Pilnuj parametrów wody.Bo to w Tanganice najważniejsze.

Autor Komar
Użytkownik
#23 - Posted: 12 Wrz 2006 21:38 
Czyli jednym słowem masz mocne ryby które poradziły sobie same.
Widocznie masz prawidłowe parametry wody i ryby żyją bez stresu.


Moje PH jest troche za niskie. Wlasnie mysle jak zautomatyzowac proces korygowania PH nie majac sumpa ani zadnego zbiornika retencyjnego :/ Dla cyprochomisow i tak bede szukal nowego akwarium, a to chce przygotowac solidnie na cyathopharynxy

pzdr
Lukasz

Autor trzcinka
Użytkownik
#24 - Posted: 12 Wrz 2006 21:47 
Gratuluję dobrej ręki.:)

Autor trzcinka
Użytkownik
#25 - Posted: 12 Wrz 2006 21:49 
Pogadaj z Danlakiem-on ma apsolutną techniczną perfidię(patrz-perfekcję) w swoim tanga-rium.:)

Autor Komar
Użytkownik
#26 - Posted: 12 Wrz 2006 21:59 
Gratuluję dobrej ręki.:)

Hehe... :) Reka, reka, ale pomoc uzyskalem tutaj i to miedzy innymi od Ciebie. Jeszcze raz dziekuje.

Moze jeszcze dla kogos kto jest ciekawy napisze jak dokladnie wygladalo lecznie.

1 dzien - Baktopur direct (w zalecanej przez Was dawce), wstrzymanie karmienia
2 dzien - metronidazol (4 tabletki na 350 l)
3 dzien - Fishtamins Sery (dawka z ulotki), wylaczenie swiatla
4 dzien - podmiana 90 litrow wody, polowa dawki Baktopur direct i 2 tabletki metronidazolu
5 dzien - Fishtamins Sery (dawka z ulotki)
6 dzien - ogledziny ryb, odlanie 90 litrow wody, wlaczenie wegla do systemu filtracji (okolo 23.00)
7 dzien - uzupelnienie 90 litrow wody (okolo 8 rano)
8 dzien - rozpoczecie karmienia 1 raz dziennie (sucha karma OSI)
10 dzien (dzisiaj) - karmienie dafnia

Jak widac leczenie troche odbiegalo od wzorowego ale nie mialem na to wplywu. Decydujace etapy byly rozpoczynane przez brata-nieakwaryste :)

pzdr
Lukasz

Autor trzcinka
Użytkownik
#27 - Posted: 12 Wrz 2006 23:10 
Zapewnij rybkom co najlepsze-i będzie OK-Bactoput dirrect-jest mocnym lekiemWidocznie wystarczył.Rózne są stadia choroby.A wiadomo ze Bloat-to nie choroba sama w sobie tylko zespół objawów towarzyszących zakażeniom które objawiają się w podobny sposób,-miałeś postać łagodną i rękę.
Conajmniej 2 tygodnie wlipiaj w szybkę i obserwuj każdą rybkę-gdyż licho nie śpi.

Jakie masz rybki w tej wannie?

Autor Komar
Użytkownik
#28 - Posted: 12 Wrz 2006 23:22 
Cyprochromisy (mysle czy nie moglbym dolozyc do nich mlodych S. diagramma). Ryby staram sie ogladac codziennie ale nie zawsze bywam w domu zeby miec okazje im sie przyjzec.

pzdr
Lukasz

Autor rufus1
Użytkownik
#29 - Posted: 12 Wrz 2006 23:30 
Łukaszu napisales:
"....ale nie zawsze bywam w domu zeby miec okazje im sie przyjzec.".

Jezeli masz w takiej sytauacji i inne rowniez wpuscić do Cyprichromisow Simochromisy diagramma to raczej odradzam.

Opis i dyskusja na temat tego gatunku bylana forum. Poszukaj w archiwum.

Autor fazi64
Użytkownik
#30 - Posted: 13 Wrz 2006 01:46 
Cyprochromisy (mysle czy nie moglbym dolozyc do nich mlodych S. diagramma)
Witam,
Az sie prosi urzadzic ten baniak z obsada zlozona z pielegnic piaskowych i tu znowu najlepiej moze pomoc Ci rufus1
Pzdr.
Fazi64

Strona  Strona 1 of 2:  1  2  Next » 
Żywienie i choroby ryb Forum Tropheus Tanganika / Żywienie i choroby ryb / Cyprochromis leptosoma - wytrzeszcz oczu Top

Twoja wypowiedź Click this icon to move up to the quoted message

 

 ?
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą tutaj pisać. Zaloguj się przed napisaniem wiadomości albo zarejstruj najpierw.
 
 
  Forum Tropheus Tanganika Wygenerowane przez Simple Bulletin Board miniBB ®