Forum Tropheus Tanganika
 - Forum - Rejestracja - Odpowiedz - Szukaj - Statystyki - Faq -
Sprawy ogólne Forum Tropheus Tanganika / Sprawy ogólne /

Ciagla podmiana wody a start filtrow

Strona  Strona 1 of 2:  1  2  Next »  
Autor danlack
Użytkownik
#1 - Posted: 7 Maj 2006 08:57 
Czy jak startuje zbiornik, biologie w filtrach to wylaczyc stala podmiane czy moze sobie kapac ?

Zastanawiam sie jaki to ma wplyw na szybkosc rozwoju bakterii i jego stabilizacje.

Zbiornik odpalilem w srode i dolewam codziennie biostartera zgodnie z instrukcja producenta, podmiana tez chodzi.

Autor tooold
Użytkownik
#2 - Posted: 7 Maj 2006 09:51 
ja bym nie wyłączał stałej podmiany - ma ona na celu przecież obniżenie do minimum związków azotowych, biostarter zaś ma na celu zamianę złych związków w te lepsze, czyli tolerowane lepiej, ale przecież tak na prawdę najlepiejby było gdyby wcale ich nie było

Autor tasma
Użytkownik
#3 - Posted: 7 Maj 2006 12:25 
danlack:
Nie napisales nic o obsadzie i wielkosci zbiornika. Moim zdaniem akwa powinno dojrzec bez podmiany. Chyba ze startujesz od razu ze spora obsada w niedojrzalym akwarium.

Autor danlack
Użytkownik
#4 - Posted: 7 Maj 2006 21:39 
wpuscilem 500 malych rybek na rozruch filtra (mieczyki, molinezje, gurami i neonki), zbiornik zalalem 3 maja i chodzi z podmiana. Jak rusza filtry na 100% wpuszcze wlasciwa obsade 55 tropheusow, 18 petrochromisow i 10 eretmodusow, ryby dorosle.
Filtry sa wspomagane przez biostartery, 20% wody bylo ze starego zbiornika + 3 wiaderka "syfku" z filtrow wlalem.

Pojemnosc filtrow biologicznych 150 litrow, zbiornika 1100.

Bogdan

Autor tasma
Użytkownik
#5 - Posted: 7 Maj 2006 22:04 
Mysle ze decyzje o wlaczeniu stalej podmiany powinienes podjac po zbadaniu poziomu NO3. Jesli akwarium nie bedzie calkowicie dojrzale, to podmienianie wody opozni proces.
Jaka ilosc wody planujesz podmieniac tygodniowo albo inaczej jaki poziom NO3 planujesz docelowo?
Wczoraj ogladalismy z Magda Twoje petrusie. Zreszta w galerii przybylo kilka zdjec. Wspaniale ryby.
Szklo to 300x60x60? Wielkosc robi wrazenie?
Przemek

Autor danlack
Użytkownik
#6 - Posted: 7 Maj 2006 22:31 
Ok, sprobuje na razie ustawic przeplyw na poziomie parowania wody
(mam do tego liczniki wody na wejsciu i odplywie).
NO3 chcialbym miec na poziomie 10mg/l.
Szklo 255 x 70 (szer) x 63 (wys), tak wiec powierzchnia dna praktycznie identyczna z tym co podales. Zbiornik calkiem sympatyczny i cieszy mnie ogromnie, tylko musze wziac sie za stolarke i jakos to zabudowac, bo druga polowa napiera ze od 2 miesiecy balagan w domu, ale najwazniejsze ze podoba jej sie i stwierdzila ze wcale nie taki wielki :-)

Serdeczne dzieki za zdjecia.

Autor JGr
Użytkownik
#7 - Posted: 7 Maj 2006 23:12 
Mieczyki i molinezje to dobry wybór, dobrze sobie radzą w twardej i zasadowej wodzie i mają szaleńczą przemianę materii. Oby tylko okazały się zdrowe.

Też uzależniłbym ustawienia systemu podmiany wody od wyników testów (jeśli masz czerwone mieczyki - dodatkową wskazówką będzie ich wygląd).
Myślę jednak, że już teraz (przed pojawieniem się azotanów) ustawiłbym system na przepływie nieco większym niż wielkość parowania. Nie mam własnych doświadczeń z takimi technicznymi dobrodziejstwami, wiem tyle ile zdołałem gdzieś podpatrzeć, ale jestem przekonany, że po zarybieniu zbiornika podmiany w granicach kilku procent/dobę nie wykluczają dojrzewania akwarium, a zapobiegną gwałtownym skokom pierwszych produktów cyklu azotowego, zawsze to szkoda ryb, nieważne - pionierskie żyworódki, czy petrochromisy.

A przede wszystkim piszę tego posta by zapiać z zachwytu nad Twoim akwarium!!! Toż to kawał szkła i jakie możliwości!!! Powodzenia.

Jarek

Autor tasma
Użytkownik
#8 - Posted: 8 Maj 2006 07:44 
To ma byc duzy zbiornik? Niektorzy maja w domu 4000l. To dopiero szklo ;) Oczywiscie zartuje :)
Moje informacje na temat stalej podmiany sa czysto teoretyczne. Czytalem jednak ze obnizenie poziomu NO3 do poziomu ponizej 15 w gesto zarybionym akwarium (u Ciebie sa petrochromisy ze straszna przemiana materii) moze doprowadzic do niszczenia bakterii nitryfikacyjnych. Wydaje mi sie to dziwne, ale wez to pod uwage. Po wpuszczeniu ryb bedziesz musial ocenic ile procentowo wody bedziesz wymienial. Jesli bedzie to okolo 10 % nie powinno byc problemu. Jeszcze raz podkreslam ze w tym momencie toretyzuje i nie nalezy brac tego co pisze jako pewnik.
Przemek

Autor danlack
Użytkownik
#9 - Posted: 8 Maj 2006 10:16 
Rozumiem ze mowimy o 10% na dobe, mysle ze raczej wiecej nie bedzie potrzeby, ale zycie pokaze.

Autor timus
Użytkownik
#10 - Posted: 8 Maj 2006 10:25 
Panowie!

10% dziennie x 7 dni daje nam 70% tygodniowo!!!

A przecież w większych zbiornikach degradacja wody trwa dłużej.

Myśle że suma podmienianej wody w tygodniu nie powinna przekraczać 25%

Marcin.T

Autor danlack
Użytkownik
#11 - Posted: 8 Maj 2006 11:53 - Edytowany przez: danlack 
Mysle Marcin ze nie masz racji, tak mi wydaje sie na oko :-) . Ciagla podmiana to nie to samo co spuszczenie wody ze zbiornika i nalanie nowej. tutaj jest kropelkowa wymiana (no moze ciut wieksza). Ponadto taka podmiana 10% dziennie powoduje ze po tygodniu zostaje 50% "starej wody" (o ile nie myle sie w obliczeniach - nowa woda tez jest podmieniana), to wszystko zaklada ze woda idealnie miesza sie - przy 6% dziennie wychodzi jakies 30% tygodniowo.

Ponadto jest pytanie od kiedy liczyc dolana wode juz jako stara ?

Autor timus
Użytkownik
#12 - Posted: 8 Maj 2006 12:00 
Wszystko wyjdzie w praniu ;)

Czym ruzni sie Twoim zdaniem podmiana stała od jednorazowej?

Moim zdaniem przy stałej to co zanieczyszcza wode stale jest rozcieńczane przez świerzą. A przy jednorazowej zanieczyszczenia nagromadzaja sie i potem je usówasz.

Marcin.T

Autor danlack
Użytkownik
#13 - Posted: 8 Maj 2006 12:57 
No wlasnie to kropelkowe dolewanie chyba nie jest tym samym co jednorazowa podmiana, oczywiscie cel jest ten sam jak najmniej zwiazkow azotowych. tylko ze woda nie miesza sie idealnie, itd.

Nie mam wiedzy zeby wypowiadac sie w tej materii, raczej bazuje na przypuszczeniach, ze optymalnie byloby 5-10%. Tu trzeba jakiegos speca od chemii wody.

Natomiast z takiego baniaka mam duze parowanie wody (mimo ze zbiornik przykrylem szklem) i to tez trzeba uwzgledniac w dziennych limitach.

Autor timus
Użytkownik
#14 - Posted: 8 Maj 2006 13:47 
Wiesz co !

Zacznij od mniejszego przepływu i w razie konieczności awiększaj.
Jako wyznacznik uzyj testów na No3. To bedzie ciekawe doświadczenie i wskazówka na przyszłość ;)

Ale cokolwiek bedzie można dopiero powiedziec gdy juz bedziesz miał docelową obsade.

Marcin.T

Autor tasma
Użytkownik
#15 - Posted: 8 Maj 2006 14:52 
A ja jeszcze chcialbym zapytac gdzie doprowadzasz kranowe? Wlewasz ja bezposrednio do akwa czy lejesz do filtra biologicznego (rozumiem ze to jakis sump)?

Autor danlack
Użytkownik
#16 - Posted: 8 Maj 2006 17:01 
woda doprowadzona jest do filtra biologicznego z jednej strony zbiornika, a odplyw jest w innym filtrze z drugiej strony zbiornika. Te filtry to takie sumpy na wysokosci zbiornika (niektorzy mowia ze to tzw. filtry panelowe).

Autor tooold
Użytkownik
#17 - Posted: 8 Maj 2006 20:48 
ja jednak pozostane przy swoim - uważam ,że biostarter ma na celu tylko zaszczepienie bakterii nitryfikacyjnych, i podmiana ciągła ich nie usunie , bo będą się rozwijały w filtrze, wodzie , podłożu

Autor danlack
Użytkownik
#18 - Posted: 9 Maj 2006 13:08 
Zgadzam sie z Tooold'em. Zbiornik ustabilizuje sie z podmiana i najlepiej zeby przeplyw byl bliski docelowemu - czyli zrobie jakies 8-10% dziennie.

Autor kul05
Użytkownik
#19 - Posted: 9 Maj 2006 21:13 
Witam.
Ciekawi mnie Bogdanie czy znasz skład chemiczny twojej wody kranowej i czy jest ona jakoś uzdatniana zanim trafi do filtra?

Autor danlack
Użytkownik
#20 - Posted: 10 Maj 2006 06:53 
Parametry kranowity ktore mierzylem testami akwarystycznymi to pH 7.6-7.7, GH-9, kH-5, NO2- 0, NO3 - 0..5, ponadto na podmianie mam zalozony filtr z komora mech i z weglem aktywnym.

Woda jest z wlasnego ujecia (osiedle kilku domow), mialem ja badac, ale placic 400 zl tylko za to ze dowiesz sie jeszcze czy jest duzo bakterii i ile jest bakterii coli to lekka przesada, zwlaszcza ze takie lokalne ujecie moze miec rozne wyniki w zaleznosci od pory roku, a pozostale rzeczy ktore bada sanepid da zmierzyc sie testami akwarystycznymi.

Ciezkie metale, itp. to dodatkowo 100 pln za metal.

Autor danlack
Użytkownik
#21 - Posted: 10 Maj 2006 07:07 
Pozwole sobie zacytowac wypowiedz Nuroslawa na innym forum:

Uruchom wszystko tak, jak ma to działać normalnie. Bakterie się same dostosują. A w akwa wytworzy się równowaga właśnie dla układu z ciągłą podmianą.

Ważne jest że stała podmiana była naprawdę stała. Zbiornik sam dostosuje się do parametrów wody. Przy dużej podmiane, nawet nie będzie sensu istnienia filtrów, bo i tak cała woda ulega zmianie.

Istotnym parametrem jest skład kranówki. Im gorsza woda wodociągowa, tym więcej wymaga zabiegów w celu jej uszlachetnienia. I w tym momencie należy sobie szczerze odpowiedzieć co się nam bardziej opłaca montować filtry czy stałą podmianę.
Tak więc jeżeli posiadamy kranówkę o idealnych parametrach woda może płynąć non stop (jak stać nas na płacenie za wodę i ścieki) i odwrotnie, nie mając szkodliwą kranówkę (tj. proces jej dostosowania jest kosztowny i czasochłonny) wybieramy system zamknięty (filtry nitryfikacyjne i denitryfikacyjne, złoża napowietrzane, wkłady węglowe, żywice jonowymienna, oksydacja itd, lampy UV).

Projektując system filtracji musimy uwzględnić wiele czynników.
I nie jest prawdą że ciągła podmiana 4-5 % wody akwarium dziennie = 30 % podmiane jednorazowej. (30/7 -to nie tak, bo dzisiaj podmieniam 10 %, a jutro podmieniam 10% wody w skład której wchodzi 90 % wody kranowej i 10 % świeżej wczorajszej itd. Kłaniają się ciągi liczbowe).
Systemy te różnią się, stąd i podejście powinno być również właściwe, a nie mierzone tą samą miarą. procesy biologiczne i fizyczne są stałe, ale zmiania się hierarchia ważności.

dodam jeszcze, że im większy przepływ tym większe straty energi. W układzie zamkniętym wystarczy często grzałka 500 W, a przy dużym przepływie, wody o temp <12 C (wodociągowa), moc grzałki musi być znacznie większa by zdążyć ogrzać i utrzymać zadaną temperaturę w akwa.

Autor timus
Użytkownik
#22 - Posted: 10 Maj 2006 07:27 
Tak Bogdanie ale kolega Nurosław mówi tu o tak duzej podmianie ze filtry bedą praktycznie zbedne.I dla tego taka wode należy uzdatniać i ogrzewać.
Mając tak potęzne filtry nitryfikacyjne usówanie No2 masz z głowy. Pozostaje usunąć No3 i w tym celu instaluje sie systemy stałej podmiany wody bądź filtry denitryfikacyjne i chydroponiczne. Ale to wszystko to tylko teoria bo sam tego nie sprawdziłem w tak dużym akwarium ;)

Bacznie obserwuje Twoje poczynania i czekam na dalszy rozwuj.

Marcin.T

Autor danlack
Użytkownik
#23 - Posted: 10 Maj 2006 08:00 
Marcin, Chyba za szybko czytasz :-) , Nuroslaw wspomina o duzych podmianch +200% i kosztach wynikajacych z podmiany - ale czesc wypowiedzi dotyczy systemu filtry + podmiana.

Autor timus
Użytkownik
#24 - Posted: 10 Maj 2006 08:49 
Ja poprostu widze to inaczej ;)

A zbyt duze podmiany moga okazac sie równie szkodliwe jak zbyt małe.
Lecz jak juz wspomniałem to tylko teoria i moge się mylić ;)

Czas pokaze.

Niemniej ja osobiście zaczoł bym od minimalnego przepływu i mierząc parametry w razie potrzeby zwiększał. ale to juz mówiłem ;)

Sukcesów! Marcin.T

Autor kul05
Użytkownik
#25 - Posted: 10 Maj 2006 11:19 
Witam.
Osobiście nie mam doświadczenia z systemem ciągłej podmiany, ale jedno co jest pewne to że parametry wody w akwarium będą identyczne jak kranówki. A po parametrach wody widać że napewno grożą czeste wachania pH. A jeżeli jest to studnia głebinowa to niewiadomo jaki jest skład mineralny np. czy nie jest wysoki skład krzemionki , związków sodu czy potasu.
Tak czy inaczej projekt godny uwagi.
Krzysiek.

Autor danlack
Użytkownik
#26 - Posted: 10 Maj 2006 12:44 
Krzysiek,
Oczywiscie masz racje, ale generalnie lejac kranowite a tak robia prawie wszyscy (niektorzy podmieniaja 20-30% tygodniowo, 10-15% 3 razy w tygodniu) osiagamy parametry podmiane zblizone do 8-10% dziennie.

Jedna z rzeczy jaka mnie martwi to koszty - np. podmieniajac 10% dziennie spada mi zawartosc (soli morskiej) i trzeba ja uzupelniac - stad bylo moje pytanie w innym watku - myslalem o jakims dozowniku, ale utrzymywanie ciagle napowietrzanej wody z sola moze byc klopotem - ale pomysle jeszcze. podobnie z witaminami czy innymi preparatami.

W innym zbiorniku 600 l - robiac podmiany tygodniowe 15-20% NO3 bylo dosc wysokie 20-30mg - a w nowym chcialbym miec mniejsze.

Autor kul05
Użytkownik
#27 - Posted: 10 Maj 2006 21:44 
Witam.
Ciesze się Bogdanie że jestaś takim świadomym i nowatorskim akwarystą. Więc sądzę że decydując się na tego typu akwa musiałeś się liczyć z wysokimi kosztami. Myślę też że zbytnio obawiasz się tych NO3.
Naprawdę ciekawi mnie co z tego wyjdzie.
Krzysiek

Autor tasma
Użytkownik
#28 - Posted: 10 Maj 2006 22:02 
Bogdanie zastanawiam sie czy Twoje obawy o NO3 sa uzasadnione. Zastanow sie czy nie popadasz w paranoje. Nawet rybom z odlowu nie zaszkodza azotany na poziomie 20-25 tymbardziej ze tak jak pisal Marcin masz bardzo wydajna filtracje biologiczna. Najwazniejsze zeby nie bylo NO2 i NH3 a to Ci chyba nie grozi, szczegolnie kiedy calosc dojrzeje.
Nie wiem jaki poziom podmian ustalisz ale jesli przeliczysz to na podmiany tygodniowe to bedziesz wiedzial w jaka ilosc soli dodac. Czy konieczny jest dozownik? Nie wiem. Jesli upierasz sie nad dozowaniem wystarczy male naczynie (akwarium) gdzie rozpuszczona bedzie sol, napowietrzacz, mala pompka wlaczana wylacznikiem czasowym z wezem zabezpieczonym zaworem zwrotnym. Trzeba tylko dowiadczalnie wyznaczyc czas na jaki ma sie wlaczac i co ile. Moim zdaniem wystarczy dodanie roztworu soli raz-dwa razy w tygodniu. Wedle uznania.
Pozdrawiam
Przemek

Autor danlack
Użytkownik
#29 - Posted: 10 Maj 2006 22:53 
Przemek,
Zycie pokaze jakie bede robil podmiany. Moje pytanie odnosnie soli wynikalo z niewiedzy jak organizm ryby reaguje na ciagle zmiany przewodnosci/zasolenia - w metodzie klasycznej robiac podmiane moze jednoczesnie podac sol i ryby praktycznie nie zauwaza, a przy stalej podmianie moga byc spore wachania w cyklu tyg. - zalezne od ilosci podmienionej wody.

Dzieki za pomysl z dozownikiem

Autor tooold
Użytkownik
#30 - Posted: 11 Maj 2006 05:40 
Parametry kranowity ktore mierzylem testami akwarystycznymi to pH 7.6-7.7, GH-9, kH-5, NO2- 0, NO3 - 0..5,

nie są to zbyt dobre parametry chyba dla ryb z Tanganiki ?
będziesz miał moim zdaniem spory kłopot

Strona  Strona 1 of 2:  1  2  Next » 
Sprawy ogólne Forum Tropheus Tanganika / Sprawy ogólne / Ciagla podmiana wody a start filtrow Top

Twoja wypowiedź Click this icon to move up to the quoted message

 

 ?
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą tutaj pisać. Zaloguj się przed napisaniem wiadomości albo zarejstruj najpierw.
 
 
  Forum Tropheus Tanganika Wygenerowane przez Simple Bulletin Board miniBB ®